Friday, March 16, 2012

 aku berdiri di bawah sinar lampu jalan dan berdiri, cuma berdiri. Menyerap segenap bunyi, bau dan mainan cahaya. Deruman motor di kejauhan, bunyi Apit menghafal sifir di rumah nenek, imej KLCC dibaluti awan lembut yakni asapnya sendiri, angin malam berpuput lembut. Rumah nenek, rumah nenek yang sangat bersejarah dan di mana aku membesar, datang perasaan yang membuak-buak yang tak terbendung.

Aku sayang kampung aku.

Biarlah ada yang kata kampung aku cuma suburbia berrumah ala kampung, ini kampung aku. Kampung aku. Aku membesar di sini. Jika datang hari celaka bila aku perlu memilih kesetiaan antara kampung ku dengan kesetiaan yang lebih besar seperti Robert E. Lee perlu memilih antara kampungnya Virginia dan United States of America, aku tahu mana pilihan ku.

Ini kampung ku, aku hidup di sini dan jika perlu, aku akan mati di sini.

Aku sayang kampung aku.

No comments: