Saturday, October 2, 2010

The Cave (Revisited)

Kalau kau rajin baca Al-Quran dan tau sikit2 bahasa arab takpun suka dengar cerita2 dari Al-Quran mesti kau tahu cerita Ashabul Kahfi. 7 Orang pemuda beriman (dan seekor anjing) yang Allah tiupkan rasa mengantuk yang amat sangat sehingga tidur selama 300 tahun di dalam gua. Kalau kau tak tahu, kependekkannya adalah dizaman pemerintahan seorang despot yang bernama Dakyanus  atau Decianus dalam bahasa Inggerisnya hidup 7 (ada kata 2,3,4,5 dan juga seekor anjing bernama Kitmir) orang pemuda yang beriman kepada Allah tatkala seluruh isi negeri sibuk menyembah si Decianus ,geng beriman ini mengambil langkah proaktif untuk menyelamatkan nyawa dan keimanan mereka; lari ke sebuah gua dan berdoa kepada Allah agar memastikan nyawa dan iman mereka tidak lagi diganggu gugat. Hence the 300 years of sleep.

The point being here is that, aku merasakan apa yang the seven sleepers tu rasa when they woke up, overwhelmed with all they had missed and confused with what is going on. In the end they asked God to put them back to sleep, permanently this time.  Sebegitulah apa yang aku rasa,overwhelmed with all this things they talk about that i don't know of. Hinggakan aku rasa sangat bengang sebab tak faham sebab dunia mereka dengan dunia aku sudah berlainan.

But i can't ask God to put me to sleep kan?

No comments: