Thursday, October 14, 2010

Cerita Minah

Luahan perasaan 1:Yang sebenarnya aku merasakan mereka-mereka yang selalu ke event artsy fartsy dan dengan bangganya berkata-kata i/kami/ana/mak/myall memang rajin pegi bende2 macam ni, sebenarnya lame.

 Ok, sebelum kau baling pinggan( atau mana2 objek yang terdekat) ke muka aku, hear me out. Bila kau ke event sebegini rupa the main order of the day is self-expression and the celebration of that freedom. Maka bila parameternye sudah di setkan sebegitu rupa akan ada insan insan yang terlampau abstrak pemikirannya akan turut mengekspreskan pemikirannya untuk tatapan umum. Sebagai contoh, kau pegi ke galeri , ada pameran dan salah satu ekshibitnya adalah tiang lampu jalan yang takde mentol nya di tengah galeri. Title artwork nye: Terang Bulan. Apa yang kau faham? Aku berani potong jari untuk cakap yang majoriti yang melihat akan pada first instance akan terdetik dalam hati ; Kejadah apa kah ini? tiang lampu di tengah rumah? Kemudian barulah dalam masa beberapa saat kemudian kau akan menjustifikasikan kewujudan tiang itu dengan statement; this is art walaupun sebenarnya kau masih tak faham apa yang cuba disampaikan oleh si artis itu tadi. Mengapa dia rembat tiang lampu tepi jalan? Mengapa mentolnya takde? Apa signifikannya tiang itu ada di tengah galeri? Adakah ini tanda protes terhadap TNB? atau mungkin artwork yang diendorse TNB? dan paling penting sekali, mana nilai seni nya?

Kau kata its art ,hanya dan hanya kerana kau ingin dilihat sebagai seorang yang cultured, yang tau menghargai seni. Padahal kau tak faham langsung pun apa yang cuba disampaikan.

Macam tadi, aku ke annexe sama si bakal lawyer untuk melihat screening short films tentang wanita. Apekenamanye. Memang sesuai dengan jiwa feminis nya, i was half expecting to see some bra-burning but nahh. Bra burning are so 70's i guess. Anyway, out of the 5 short films hanya 3 yang layak dipanggil film dan 2 memang aku suka. Satu, "Creatures" yang Bernice Chauly yg direct dan narrate, lagi satu "Sangkar" kerjatangan si Sharifah Amani. Creature aku suka kerana penggunaan narrative dan visual art yang sangat kena. Sangkar pulak aku rasa best sebab for a first time film maker,Sharifah Amani sedikit sebanyak dapat memberikan a very good debut. A very good polish of your typical drama melayu plot, compressed into what, half an hour? However,the two films are not the thing i wanted to talk about here.

Yang aku ingin relatekan di sini adalah salah satu dari 5 filem yang ditayangkan, yang tak berada dalam 'like' list aku.  Dari mula sampai habis cameranya menayangkan gambar monsoon drain somewhere in kl di tepi traffic light sewaktu tengah hujan. Ok la, thats not all, ada la cerita dalam bentuk subtitle yang maha kecik sampai semua orang bosan nak kenyit mata mau baca. Akibatnya, ramai yang main phone. Aku pulak sibuk menguap. Towards the end pulak ada sampling speech Sharizat Jalil pesan pada lelaki supaya rajin dan berdisiplin interspersed dgn gelak tawa perempuan muda yang memperlekehkan pesan (dan juga mungkin perasaan ) si Sharizat. Banyak kali di ulang2 benda yang sama (5 kali kata si Lawyer-to-be) sampai naik muak aku.
Haram faham aku mesej yang cuba disampaikan, akan tetapi crowd memeranjatkan aku dengan tepukan yang (boleh tahan la) gemuruh. Persoalan satu: Apa yang di tepukkan nye ni? Persoalan dua: Ni tepuk bodek ke tepuk ikhlas ni?

Seriously aku tak faham.

To me art is something that is something beautiful and sublime. Each and every one of the artists have their own style and medium and yet the expression the art sought to express should (by right) be universal enough to be understood by others, it should be meaningful. Heck, even abstract pieces have meanings lah. If not every Tomdick and Hairi can be an artist. Simple, just poo on canvas, et voila! Art!!

Kalau mesej Creatures itu adalah longing for the man the narrator's life (bak kata si lawyer-to-be) dan Sangkar itu mesej nye kalau-suka-cakap- suka-kalau-tak-bapak-kau-sambar yang Still ni aku tak faham langsung. Orang kata art imitates life, kalau macam tu Life itu equals dengan longkang kah?


No comments: